صافکاری PDR چیست؟

صافکاری PDR چیست؟

فهرست محتوا

صافکاری ماشین به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای برطرف کردن تو رفتگی‌ها، خط و خش‌ها و بهبود ظاهر خودرو انجام می‌شود. در حال حاضر صافکاری بدون رنگ محبوبیت زیادی داشته و اکثر رانندگان ترجیح می‌دهند از صافکاری بدون رنگ برای رفع نواقص خودروی خود استفاده نمایند. از انواع روش‌های صافکاری بدون رنگ باید به صافکاری PDR اشاره کرد که یک روش نوین و پیشرفته برای تعمیر بدنه خودرو محسوب می‌شود. در ادامه مطلب با صافکاری PDR بیشتر آشنا شده و به مزایای آن اشاره خواهیم داشت.

 

بررسی صافکاری PDR

PDR مخفف کلمات Paintless dent repair و به معنای ترمیم فرورفتگی بدون رنگ است. بنابراین صافکاری PDR یک فناوری تعمیر بدنه خودرو است که از بین بردن فرورفتگی‌ها و رفع سایر عیوب با حفظ رنگ اصلی انجام می‌شود. افرادی که به صافکاری PDR می‌پردازند، آموزش‌های ویژه‌ای در این زمینه دیده‌اند و از تجهیزات لازم برای این کار برخوردار هستند. برای صافکاری پی‌دی‌آر از دستگاه صافکاری PDR استفاده می‌شود. این ابزارها به طور دقیق بر روی بدنه قرار می‌گیرند و عیوب را برطرف می‌کنند.

 

بررسی صافکاری PDR

 

ابزارهای PDR قابلیت ترمیم بسیاری از آسیب‌ها و فرورفتگی‌ها را دارند. با این حال به طور کلی صافکاری PDR برای از بین بردن فرورفتگی‌های کوچک و ضربات با شدت کم کاربرد دارد. صافکارانی که با این روش به رفع عیوب بدنه خودرو می‌پردازند، از میله‌های مخصوص، میله‌های مسطح، اهرم‌های دم ماهی، چکش، سیستم‌های چسب حرارتی، چکش‌های لغزنده و غیره برای رفع فرورفتگی‌ها استفاده می‌کنند.

 

تفاوت صافکاری PDR با صافکاری سنتی

بین صافکاری PDR با صافکاری سنتی تفاوت وجود دارد. در صافکاری سنتی، بدنه خودرو مورد بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی قرار می‌گیرد. در این روش در ابتدا برآمدگی‌ها و تو رفتگی‌ها با ضربات چکش و ابزارهای دیگر برطرف می‌شوند و سپس بتونه‌کاری و سنباده‌زنی بر روی آنها انجام می‌شود. در نهایت هم برای پنهان شدن قسمت بتونه‌کاری شده، به رنگ‌آمیزی آن می‌پردازند. این کار بسیار زمان‌بر و همچنین هزینه‌بر است و منجر به افت قیمت و ارزش خودرو می‌شود. این در حالی است که صافکاری PDR مراحل بتونه‌کاری، سنباده‌زنی و رنگ‌آمیزی را ندارد و با هزینه کمتر و با حفظ ارزش خودرو انجام می‌شود.

 

ابزارهای متداول صافکاری PDR

در خصوص ابزارهای متداول و کاربردی برای صافکاری PDR میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ابزارهای متداول صافکاری PDR

 

  • میله‌های فلزی

میله‌های فلزی و گیره‌های بدنه برای بیرون کشیدن فرورفتگی‌های روی بدنه کاربرد دارند. این میله‌ها در انواع مختلفی موجود هستند و هر کدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع میله‌های صافکاری باید به میله اهرمی، میله دم ماهی و میله چرخشی اشاره کرد. میله اهرمی در بخش‌های کاپوت، سقف و قسمت‌های جداشونده برای اهرم کردن کاربرد دارد. میله دم ماهی هم برای صافکاری نقاطی که فضا کم است، استفاده می‌شود. میله چرخشی نیز در نقاطی که امکان چرخش میله وجود دارد استفاده می‌گردد.

  • تگرگ‌کش صافکاری

برای ترمیم صدمات ناشی از تگرگ، خطوط جزئی و تورفتگی‌های بزرگ از تگرگ‌کش صافکاری میتوان استفاده کرد. با این ابزار امکان ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده با حداقل میزان استفاده از بتونه وجود دارد.

  • دستگاه نیش‌گیر

دستگاه نیش‌گیر از دیگر ابزارهای پی‌دی‌آر است که برای برطرف کردن برجستگی‌های روی بدنه استفاده می‌شود. با استفاده از ضرباتی که به وسیله این ابزار وارد می‌شود، برآمدگی‌های موجود در سطح بدنه برطرف می‌شوند.

  • آینه موج‌گیر

با بازتاب نور از بدنه بر روی خطوط موازی، دید خوبی بر روی فرورفتگی‌ها ایجاد می‌گردد. این ابزار قادر است کوچکترین فرورفتگی‌ها و ناهمواری‌های موجود بر روی بدنه خودرو را به وضوح نمایش دهد. با استفاده از آینه موج‌گیر ناهمواری‌هایی که با چشم به سختی قابل تشخیص هستند، مشخص می‌شوند.

  • چکش‌های صافکاری

چکش صافکاری از جمله ابزارهای پرکاربرد در صنعت صافکاری خودرو است که در مدل‌های متنوع و با کاربری‌های گوناگون موجود است. چکش صافکاری برای صافکاری بدون رنگ همچون صافکاری پی‌دی‌آر استفاده می‌شود.

  • مشتی صافکاری

مشتی صافکاری ابزاری است که برای رفع تورفتگی بدنه خودرو استفاده شده و در پشت کار قرار می‌گیرد. با وارد کردن ضربات آرام توسط چکش، بخش فرورفته بدون آسیب به حالت اولیه خود برمی‌گردد.

  • دستگاه صافکاری PDR

دستگاه صافکاری PDR، صافکاری خودرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن را امکانپذیر می‌کند. این دستگاه فرورفتگی‌های روی بدنه خودرو را با نیروی مغناطیسی و انرژی گرمایشی صاف و ترمیم می‌کند.علاوه بر این از دستگاه صافکاری برای افزایش مقاومت بدنه، باز کردن پیچ و مهره‌های فرسوده و درآوردن شیشه خودرو هم میتوان استفاده کرد.

 

مزایای صافکاری به روش PDR

صافکاری PDR از مزایای زیادی برخوردار است که مهمترین آنها عبارت است از:

 

مزایای صافکاری به روش PDR

 

  • صرفه‌جویی در هزینه

از مهمترین مزایای صافکاری PDR باید به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد. این روش نسبت به صافکاری سنتی هزینه کمتری دارد. چرا که برای انجام آن به استفاده از رنگ و بتونه نیازی نمی‌باشد. در صافکاری سنتی در کنار پرداخت هزینه صافکاری، باید دستمزد رنگ‌کار حرفه‌ای خودرو را هم پرداخت کرده تا رنگ بدنه خودرو به حالت قبل برگردد.

  • صرفه‌جویی در زمان

صافکاری بدون رنگ تنها در چند ساعت تا حداکثر یک روز کامل انجام می‌شود. در صورتی هم که شدت فرورفتگی‌ها جزئی و کم باشد، میتوان در تعمیرگاه منتظر مانده تا کار تمام شود. اما صافکاری سنتی به دلیل نیاز به سنباده‌زنی، بتونه‌کاری و رنگ‌آمیزی به زمان بیشتری نیاز دارد.

  • حفظ قیمت و ارزش خودرو

مزیت دیگر صافکاری PDR، حفظ قیمت و ارزش خودرو است. در این روش تمام فرورفتگی‌ها و چین و چروک‌های بدنه خودرو با دقت و با استفاده از ابزارهای خاصی برطرف می‌شوند و هیچ آسیبی به خودرو وارد نمی‌شود. برای همین این تکنیک باعث می‌شود تا از ارزش خودرو کاسته نشود.

 

بهترین صافکاری PDR تهران

طهران موتور، یکی از مراکز خدمات خودرویی حرفه‌ای در شهر تهران است. این مجموعه با برخورداری از تیم فنی مجرب و با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات، خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می‌نماید. از جمله خدمات این مجموعه باید به صافکاری PDR اشاره کرد. متخصصان طهران موتور صافکاری پی‌دی‌آر را به گونه‌ای انجام می‌دهند که ضربه‌ها و خراش‌های روی بدنه خودرو بدون نیاز به رنگ‌آمیزی مورد تعمیر قرار می‌گیرند. از این رو اگر به دنبال صافکاری PDR در تهران هستید، میتوانید از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

 

جمع بندی

در این مطلب در خصوص صافکاری PDR صحبت کردیم و با ابزارهای لازم برای آن آشنا شدیم. همچنین به مزایای صافکاری PDR پی بردیم. صافکاری PDR سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه شده و ارزش خودرو را حفظ می‌کند. جهت اطلاع از هزینه صافکاری PDR میتوانید با کارشناسان مجموعه طهران موتور تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

Picture of طهران موتور
طهران موتور

مجموعه طهران موتور یکی از مراکز معتبر و حرفه‌ای در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو در تهران است. این مجموعه با داشتن تیم فنی مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته، به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتور خودرو می‌پردازد.

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *