انواع تیونینگ در بدنه و موتور ماشین

انواع تیونینگ در بدنه و موتور ماشین

فهرست محتوا

تیونینگ خودرو به معنای بهبود طراحی ظاهری، داخلی و فنی خودرو است. بسیاری از افراد تحت عنوان تیونر به ارتقای فنی و ظاهری خودروها یا همان تیونینگ می‌پردازند و با تغییرات دلخواه، سبب افزایش جذابیت و قدرت خودرو می‌شوند. حال بهتر است ببینیم انواع تیونینگ در بدنه و موتور ماشین چیست و این کار به چه منظور انجام می‌شود.

 

تیونینگ ماشین چیست؟

تیونینگ (Tuning) در لغت به معنای تنظیم کردن است. اما در صنعت خودروسازی به معنای شخصی‌سازی و انجام اصلاحاتی بر روی خودرو است که تمام جنبه‌های ظاهری، داخلی و فنی خودرو را در برمی‌گیرد. Car Tuning یا تیونینگ خودرو، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد خودرو از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است.

 

تیونینگ ماشین چیست؟

 

تغییرات و اصلاحات در بخش فنی سبب افزایش توان خروجی، افزایش شتاب خودرو و بهبود قدرت مانور می‌شود. در بخش ظاهری هم میتوان ظاهر خودرو را متناسب با سلیقه خود شخصی‌سازی کرده و تمام اجزای بدنه تا حتی صدای خودرو را شخصی‌سازی کرد.

 

هدف از تیونینگ خودرو چیست؟

با توجه به توضیحات اشاره شده در بخش قبلی به این پی می‌بریم که هدف از تیونینگ خودرو، تغییر یا ایجاد اصلاحاتی در بخش‌های مختلفی از خودرو است. تیونینگ بدنه خودرو، سبب زیباتر و جذاب‌تر شدن خودرو می‌شود. تیونینگ موتور هم موجب افزایش راندمان موتور و بهبود قدرت مانور خودرو می‌گردد.

 

انواع تیونینگ ظاهری خودرو

 

انواع تیونینگ ظاهری خودرو

 

  • تیونینگ درب خودرو

در تیونینگ درب خودرو، معمولا از طراحی متفاوتی برای باز شدن درب‌ها استفاده می‌شود. این شامل تغییر در زاویه باز شدن درب‌های خودرو است و موجب باز و بسته شدن درب‌ها به شکل غیر معمول و متفاوت از حالت استاندارد می‌شود. در این خصوص میتوان به درب‌های خفاشی و پروانه‌ای اشاره کرد.

  • تیونینگ چراغ خودرو

یکی از محبوب‌ترین انواع تیونینگ ظاهری خودرو، تیونینگ چراغ است. تیونینگ چراغ شامل استفاده از چراغ‌ با طراحی جدید و متفاوت و یا استفاده از چراغ استاندارد با بهبود عملکرد نوردهی است. بسیاری از تیونرها برای تیونینگ چراغ خودرو از چراغ‌های خشن‌تر و گیراتر استفاده می‌کنند تا ظاهر خودرو تغییر و تحول زیادی پیدا کند. برخی دیگر از تیونرها هم به دنبال بهبود کارایی چراغ می‌روند و از چراغ‌هایی با تکنولوژی ال‌ای‌دی یا حتی لیزری استفاده می‌کنند.

  • تیونینگ سپر خودرو

سپر خودرو علاوه بر محافظت از خودرو، در زیبایی خودرو نیز تاثیر دارد. تیونینگ سپر خودرو هم معمولا به منظور تغییر ظاهر سپر انجام می‌شود. برخی تیونرها برای تیونینگ سپر ماشین، از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. برخی دیگر هم برای افزایش استحکام و کاهش وزن سپرها از فیبر کربن استفاده می‌کنند.

  • تیونینگ رینگ و لاستیک خودرو

یکی از مرسوم‌ترین انواع تیونینگ ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ و لاستیک نقش مهمی در زیبایی خودرو دارد. خودروهای فابریک کارخانه‌ای، اغلب از لاستیک با پهنای کمتر و رینگ‌های کوچک‌تر برخوردار هستند. ارتفاع سیستم تعلیق آنها هم از سطح زمین بیشتر است. حال برخی از افراد تمایل دارند ارتفاع سیستم تعلیق خودرو را کاهش داده و از رینگ و لاستیک‌های دیگری بر روی آن استفاده نمایند. در این شرایط میتوان به تیونینگ رینگ و لاستیک ماشین پرداخته و از انواع با کیفیت و حرفه‌ای آنها بر روی خودرو استفاده کرد.

  • تیونینگ شیشه خودرو

دودی کردن شیشه‌های خودرو به نوعی تیونینگ شیشه محسوب می‌شود. دودی کردن شیشه‌ها موجب کاهش ورود نور و اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین خودرو شده و آسایش سرنشینان خودرو را افزایش می‌دهد. برخی از شرکت‌ها هم به ضد گلوله کردن شیشه‌های ماشین می‌پردازند که این کار هزینه نسبتا بالایی دارد.

  • تیونینگ اگزوز خودرو

تیونینگ اگزوز ماشین، به منظور خروج صدای با ابهت از اگزوز انجام می‌شود. تیونرهای با تجربه معمولا از سیستم‌های اگزوز با کارایی بالا به این منظور استفاده می‌کنند تا صدای بهتری از اگزوز خارج شود. سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب و پر ابهت، سبب انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بر روی عملکرد پیشرانه تاثیر مثبت می‌گذارد.

 

انواع تیونینگ موتور خودرو

 

انواع تیونینگ موتور خودرو

 

  • تقویت موتور

تقویت موتور یکی از اقدامات مهم و اساسی در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. این کار به دو روش قابل انجام است. در روش اول یک متخصص به تغییراتی در موتور خودرو پرداخته و سبب افزایش محسوس قدرت پیشرانه می‌شود. در روش دوم هم به تعویض برخی از قطعات اصلی پرداخته می‌شود تا قدرت موتور افزایش پیدا کند. در این خصوص باید به استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب هدرز و منیفولد، نصب سایکلون و تغییر سیستم اگزوز اشاره کرد.

  • افزایش توان موتور

یکی دیگر از انواع تیونینگ موتور، افزایش توان موتور است. برای تغییر حجم موتور میتوان از راه‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از راه‌های موجود کف‌تراشی سیلندر است که سبب کاهش حجم محفظه احتراق و افزایش نسبت تراکم موتور می‌شود. با افزایش نسبت تراکم موتور هم راندمان موتور افزایش پیدا می‌کند.

  • افزودن سوپر شارژ و توربوشارژ

تیونینگ فنی خودرو به منظور افزایش قدرت و شتاب انجام می‌شود. در صورتی که خودرو از قابلیت افزودن توربوشارژ و سوپرشارژ برخوردار باشد، این سیستم به همراه یک اینترکولر قدرتمند و تغییراتی در  ایسیو خودرو سبب افزایش قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو تا حدود 50 درصد می‌شود.

  • تقویت سیستم برق‌رسانی

تقویت سیستم برق‌رسانی به طور چشمگیری بر روی افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تاثیر دارد. از جمله روش‌های تقویت سیستم برق‌رسانی در بخش تیونینگ موتور خودرو میتوان به استفاده از شمع و وایر با مقاومت کمتر، استفاده از شمع‌ چند الکترود، تقویت سوزن‌های انژکتوری و تقویت دینام اشاره کرد.

  • تقویت سیستم ترمز

رانندگی با خودروی پر شتاب و پر قدرت، به سیستم تعلیق اسپرت و قوی نیاز دارد. علاوه بر این برای توقف خودروهایی که نسبت به نمونه‌های استاندارد از توان خروجی بالاتری برخوردار هستند، به سیستم ترمز قدرتمندتری نیاز است. برای همین تقویت سیستم ترمز هم باید مدنظر قرار بگیرد.

 

جمع بندی

در این مطلب در خصوص انواع تیونینگ در بدنه و موتور ماشین صحبت کردیم. همانطور که متوجه شدیم تیونینگ خودرو به منظور اصلاح و افزایش عملکرد خودرو از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن انجام می‌شود. با این حال این کار باید توسط تیونرهای حرفه‌ای انجام شود تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. برای تیونینگ خودروی خود میتوانید از خدمات مجموعه طهران موتور استفاده نمایید. طهران موتور یکی از مجموعه‌های حرفه‌ای در زمینه تیونینگ خودرو است و قادر به ارائه خدمات تیونینگ برای انواع خودرو می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه تیونینگ خودرو، با شماره‌های مجموعه تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

Picture of طهران موتور
طهران موتور

مجموعه طهران موتور یکی از مراکز معتبر و حرفه‌ای در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو در تهران است. این مجموعه با داشتن تیم فنی مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته، به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتور خودرو می‌پردازد.

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *