علائم و نشانه‌های آب روغن قاطی کردن خودرو

علائم و نشانه‌های آب روغن قاطی کردن خودرو

فهرست محتوا

یکی از اتفاق‌هایی که ممکن است در زمینه خودرو آن را تجربه کرده باشید آب روغن قاطی کردن خودرو است. آب روغن قاطی کردن یعنی اینکه روغن وارد چرخه آب خودرو شود. هنگامی که در آب رادیاتور خودرو مقداری روغن مشاهده کردید باید بدانید که ممکن است این اتفاق پرهزینه برای خودروی شما رخ داده باشد. آب روغن قاطی کردن خودرو معمولاً مربوط به واشر سرسیلندر خودرو است. واشر اتصال بین سیلندر با سرسیلندرها است. این قطعه مرزی بین آب و روغن خودرو است؛ که معمولاً از جنس فولاد، پنبه و مس ساخته می‌شود. اگر واشر سرسیلندر مشکل داشته باشد مرز بین آب و روغن از بین می‌رود و روغن از مسیر خود خارج شده و وارد چرخه آب می‌شود.

 

عوامل آب روغن قاطی کردن خودرو

عوامل متعددی سبب می­شود تا خودرو شما آب روغن قاطی کند. اگر به دنبال پیش­گیری یا حل مشکل آب روغن قاطی کردن خودرو خود هستید باید علل شکل گیری این مشکل را بدانید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا در این باره با شما بیشتر گفتگو کنیم. مهم‌ترین عامل بروز این مشکل از بین رفتن واشر سرسیلندر خودرو است. از بین رفتن واشر سرسیلندر باعث می­شود تا روغن به چرخه آب وارد شود. اینکه چه عواملی باعث خرابی واشر سرسیلندر می­شود شاید سؤال شما هم باشد. در ادامه برای آشنایی بیشتر این موارد را ذکر می­شود.

 

عوامل آب روغن قاطی کردن خودرو

 

1. جوش آوردن موتور

عوامل زیادی باعث می‌شوند تا موتور خودرو به جوش آید. جوش آوردن موتور واشر سرسیلندر را ناکارآمد کرده و از بین می­برد. از بین رفتن واشر سرسیلند باعث می­شود تا روغن وارد چرخه آب شود. عوامل زیر در جوش آوردن موتور نقش مؤثری دارد.

  • گرمی هوا
  • با فشار بالا گاز دادن
  • دیر دنده عوض کردن
  • زمان زیادی در ترافیک بودن و روشن بودن ماشین
  • کمبود آب و یا نداشتن ضد یخ
  • کولر گرفتن در زمان زیاد
  • سوراخ بودن رادیاتور خودرو

2. کار نکردن فن خودرو

 اگر فن خودرو شما به درستی کار نکند و یا به صورت ناقص کار کند دمای موتور بالا می‌رود. بالا رفتن دمای موتور آن هم در هوای گرم باعث می‌شود که خودرو جوش بیاورد و به این ترتیب واشر سرسیلندر از بین برود.

3. به پایان رسیدن عمر واشر سرسیلندر خودرو

زمانی که عمر واشر سرسیلندر به پایان برسد واشر به درستی کار نمی‌کند و حتماً باید تعویض گردد. تعویض کردن این قطعه برای سلامتی موتور بسیار حیاتی است. پس لازم است که توجه به این نکته را در اولویت رسیدگی به خودرو خود قرار دهید.

4. تعمیرات نادرست

تعمیرات غیرحرفه‌ای و نادرست یکی از دلایلی است که ممکن است سبب سوختن واشر سرسیلندر شود. اگر تعمیرکار این واشر را به دقت در جای خود محکم نکند، این قطعه به درستی کار نخواهد کرد. درست کار نکردن این واشر سبب سوختگی آن می‌شود پس بهتر است هنگام تعمیر قطعات مهم خودرو خود از یک تعمیرکار حرفه‌ای استفاده کنید تا خودرو شما در معرض آسیب‌های بعدی قرار نگیرد.

 

علائم آب روغن قاطی کردن

وقتی خودرو آب و روعن قاطی می­کند، عملکرد خودرو با مشکل روبرو می­شود. شما با بررسی کارکرد خودرو می­توانید بفهمید که آیا علت بروز چنین مشکلاتی آب و روغن قاطی کردن خودرو است یا نه. مهم‌ترین نشانه­ های آب و روغن قاطی کردن خودرو به شرح ذیل است:

  1. دیدن آب در درب موتورخودرو: یکی از نشانه‌هایی است که به شما اخطار می‌دهد که خودروی شما آب و روغن قاطی کرده است دیدن آب در درب موتور خودرو است.
  2. خروج دود سفید از اگزوز: اگر واشر سرسیلندر دارای نشتی باشد مایع خنک کننده به محفظه احتراق وارد می‌شود. ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق باعث می‌شود تا مایع خنک کننده بسوزد و این سوختن دود سفید رنگی را ایجاد می‌کند که از اگزوز بیرون می‌آید. این دود معمولاً زمانی که استارت می­زنید تا ماشین را روشن کنید با بوی شیرینی همراه است.
  3. وجود حباب در رادیاتور: ورود مایع خنک کننده به محفظه احتراق ممکن است تا حباب‌هایی را داخل رادیاتور یا مخزن مایع خنک کننده ایجاد کند؛ بنابراین وجود حباب در مایع خنک کننده نشان از قاطی کردن آب و روغن ماشین است.
  4. داغ کردن همیشگی موتور: وقتی مایع خنک کننده وارد محفظه احتراق شده و می­سوزد موتور ماشین داغ می­کند. داغ بودن همیشگی موتور خودرو در کنار نشانه­ های دیگر می­تواند دلیلی بر آب و روغن قاطی کردن خودرو باشد.
  5. کثیف شدن شمع موتور: زمانی که مایع خنک کننده داخل محفظه احتراق می‌سوزد، معمولاً نقطه‌های سفیدی در اطراف الکترود شکل می‌گیرد. البته مشکلات دیگری هم شاید وجود داشته باشد که این نقطه‌های سفید رنگ را ایجاد می‌کند؛ اما این مشکل در کنار مشکلات دیگری که ذکر شد می‌تواند علامتی برای قاطی شدن آب و روغن باشد.
  6. سفید یا شیری شدن روغن موتور: اگر روغن موتور دچار آلودگی آب باشد رنگ آن به صورت کرم رنگ یا شیری خواهد بود و بوی آن نیز تغییر خواهد کرد. اما اگردر هنگام چک کردن روغن موتور روغن سیاه و بدون بو باشد به احتمال زیاد روغن قاطی آب نشده است.
  7. کاهش عملکرد موتور: اگر آب داخل روغن موتور شود، می‌تواند خاصیت لغزندگی و خنک کنندگی روغن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کاهش خنک کنندگی روغن باعث می‌شود تا موتور فشار و حرارت بیشتری را تحمل کند و شتاب و قدرت خودرو کاهش یابد و مصرف سوخت افزایش یابد.

 

نکاتی که در هنگام آب و روغن قاطی کردن خودرو باید رعایت کرد

زمانی که خودرو شما آب و روغن قاطی کرد برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی به نکات زیر توجه کنید:

 

نکاتی که در هنگام آب و روغن قاطی کردن خودرو باید رعایت کرد

 

  • خودرو را متوقف کنید. به محض اطلاع از قاطی شدن آب و روغن خودرو، آن را نگه دارید و سپس موتور خودرو را خاموش کنید و اجازه دهید تا موتور خودرو خنک شود.
  • به دنبال علائم نشتی باشید.
  • لوله‌ها اتصالات را بررسی کنید اگر نشتی پیدا کردید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • تا زمانی که یک تعمیرکار حرفه‌ای پیدا نکرده‌اید به هیچ عنوان روغن یا آب به موتور اضافه نکنید. چنین کاری فقط مشکلات موتور را بدتر خواهد کرد.
  • به یک مکانیک مراجعه کنید. اگر نتوانستید مشکل را حل کنید از دستکاری خودرو به شدت پرهیز کنید و از یک مکانیک کمک بگیرید.

 

راهکارهای جلوگیری ازاز قاطی شدن آب و روغن

استفاده از ضد یخ راهکار خوبی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی است. همواره از ضد یخ و مایع خنک کننده متناسب با خودرو خود استفاده کنید.

  • سطح آب رادیاتور را بررسی کنید و در مواقع نیاز به آن آب اضافه کنید.
  • تعویض روغن موتور به موقع یکی از راهکارهای اصولی برای پیشگیری از قاطی شدن آب و روغن است.
  • استفاده از روغن موتورهای با کیفیت برای سلامت خودرو حیاتی است.
  • استفاده از تعمیرکارهای مجرب و حرفه‌ای برای تعمیر و نگهداری خودرو ضروری است.
  • انجام تست‌های دوره‌ای برای بررسی عملکرد رادیاتور و فن نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله در طهران موتور درباره علائم و نشانه‌های آب روغن قاطی کردن خودرو باشما صحبت کردیم. واشر سرسیلندر قطعه مهمی در خودرو است که از ورود روغن به چرخه آب جلوگیری می­کند. آسیب واشر سرسیلندر به هر علتی باعث می­شود تا خودرو شما آب روغن قاطی کند. وجود دود در درب موتور، خروج دود سفید از اگزوز، وجود حباب در رادیاتور، شیری شدن روغن موتور، کاهش عملکرد موتور و داغ کردن موتور خودرو از نشانه­ های قاطی شدن آب و روغن هستند. به یاد داشته باشید هیچ کدام از این موارد به تنهایی نشانه بروز این مشکل نیستند، اما در صورت بروز هر یک از این علائم به تعمیرکار حرفه­ای مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

Picture of طهران موتور
طهران موتور

مجموعه طهران موتور یکی از مراکز معتبر و حرفه‌ای در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو در تهران است. این مجموعه با داشتن تیم فنی مجرب و استفاده از تجهیزات پیشرفته، به ارائه خدمات تعمیر و نگهداری موتور خودرو می‌پردازد.

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *